Penggunaan bahasa Arab lisan dan hubungannya dengan strategi pengurusan sumber / Oral Arabic practice and its relationship with resource management strategies

Alhamdulillah, artikel terbaru saya telah diterbitkan di Gema Online Journal (SCOPUS).

Abstrak

Kursus bahasa Arab di Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan satu subjek elektif kepada pelajar peringkat ijazah sarjana muda. Kajian ini bertujuan mengkaji (1) tahap penggunaan bahasa Arab lisan dalam kalangan pelajar UiTM, (2) hubungan korelasi antara penggunaan bahasa Arab lisan dengan strategi pengurusan sumber yang terdiri daripada empat subkomponen iaitu strategi pengurusan masa dan pembelajaran, strategi pengurusan usaha, strategi belajar bersama-sama rakan serta strategi mencari bantuan, dan (3) perbezaan penggunaan strategi pengurusan sumber dalam kalangan pelajar yang mempunyai tahap penggunaan bahasa yang berbeza. Kajian ini berbentuk kajian campuran antara kuantitatif dan kualitatif yang menggunakan satu instrumen soal selidik pembelajaran kendiri (self-regulated learning) dan temu bual pelajar. Data kuantitatif melibatkan seramai 455 orang sampel yang dipilih berdasarkan teknik persampelan rawak berstrata (stratified random sampling). Dapatan kajian menunjukkan bahawa (1) tahap penggunaan bahasa Arab lisan dalam kalangan pelajar adalah sederhana, malah penggunaan bahasa di luar kelas adalah lebih sederhana berbanding di dalam kelas, (2) terdapat hubungan korelasi yang signifikan antara tahap penggunaan bahasa Arab lisan dengan penggunaan strategi belajar bersama-sama rakan serta strategi pengurusan masa dan pembelajaran, serta (3) terdapat perbezaan yang signifikan dalam penggunaan strategi belajar bersama-sama rakan dalam kalangan pelajar yang berbeza tahap penggunaan bahasa Arab lisan. Kajian ini mencadangkan agar tahap pengunaan strategi belajar bersama-sama rakan serta strategi pengurusan masa dan pembelajaran dapat dipertingkatkan supaya tahap penggunaan bahasa dalam kalangan pelajar juga meningkat. Antara lainnya, ia dapat dilakukan melalui aktiviti berkumpulan secara kolaboratif dan  juga penggunaan pembantu pembelajaran dalam kalangan pelajar.

 

Kata kunci: penggunaan bahasa Arab lisan, strategi pengurusan sumber, pembelajaran bahasa Arab, kemahiran lisan bahasa Arab, pembelajaran kendiri

Oral Arabic practice and its relationship with resource management strategies


Abstract

 

The Arabic course at Universiti Teknologi MARA (UiTM) Malaysia is an elective offered to first degree students. The objectives of this study are to investigate (1) the level of oral Arabic practice among UiTM students, (2) the correlation between oral Arabic practice and resource management strategies which consist of four sub components, namely, time and environment strategy, effort regulation strategy, help seeking strategy and peer learning strategy, and (3) the differences in the use of resource management strategies among students with different level of oral Arabic practice. This is a mixed method of quantitative and qualitative study using an adapted questionnaire of self-regulated learning strategies and interviews with students. The quantitative data were collected from 455 samples using the stratified random sampling technique. The study found that (1) students used moderately oral Arabic, and their practice outside the classroom was lower than inside the classroom, (2) there were significant correlations between oral Arabic practice and the use of peer learning strategy as well as time and study management strategy, and (3) there were significant differences in the use of peer learning strategy among students with different level of oral Arabic practice. This study suggests that the use of peer learning strategy as well as time and study management strategy have to be increased in order to increase the oral Arabic practice among students, such implementing collaborative grouping activities and using peer assistants which are officially selected among students themselves.

 

Keywords:  oral Arabic practice, resource management strategies, Arabic learning, oral Arabic skills, self-regulated learning

 

Ghazali Yusri, Nik Mohd. Rahimi, Parilah M. Shah, Wan Haslina Wah, & Muhammad Sabri Sahrir (2012). Penggunaan bahasa Arab lisan dan hubungannya dengan strategi pengurusan sumber Gema Online Journal of Language Studies, 12(2), 505-520.

 

pautan ke artikel penuh..http://pkukmweb.ukm.my/ppbl/Gema/GEMA%20vol%2012%20%282%29%202012/pp%20505_520.pdf

This entry was posted in artikel jurnal and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s