Sedikit mengenai kemahiran bahasa

Dalam pengajaran kemahiran bahasa, kerap kali pelajar diperdengarkan dengan monolog atau percakapan seseorang mengenai hobi dan pekerjaannya, sedangkan dalam kehidupan sebenar, jarang sekali pelajar mempunyai peluang atau berhadapan dengan keadaan seseorang yang bercakap mengenai hal peribadi. Oleh itu, input kemahiran mendengar perlu menunjukkan aspek-aspek yang menjadi topik perbualan seharian penutur asal bahasa tersebut (Hill & Tomlinson, 2007).

Hill, D. A., & Tomlinson, B. (2007). Course book listening activities. In B. Tomlinson (Ed.), Developing materials for language teaching (pp. 364-374). London: Continuum.

This entry was posted in Artikel ringkas and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s