Pembelajaran Konsonan Arab Mengikut Pelat Bahasa Melayu / Learning The Arabic Consonants In The Way of Malay Accent

Artikel ini merupakan artikel pertama saya di Jurnal Gema Online, hasil kolaborasi dengan rakan-rakan penyelidik. Jurnal ini terindeks dalam SCOPUS dan dalam proses penyenaraian di Jurnal ISI Thomson. Saya suka menghantar artikel ke sini kerana maklum balas yang cepat dan tempoh menunggu untuk diterbitkan pun agak cepat. Maklumat lanjut tentang jurnal ini boleh didapati di sini.

Abstrak

Susunan alfabet konsonan bahasa Arab sekarang, iaitu [ ا ب ت ث ….. ] tidak mengikut konsep ansur-maju (dari mudah ke sukar) kepada pelajar Melayu dalam teori pendidikan. Sebagai contoh, huruf konsonan tha [ ث ] berada di awal susunan, yang mana sepatutnya huruf ini diakhirkan, atas asas sukar, kerana huruf ini tidak ada dalam konsonan bahasa Melayu. Justeru, kajian ini bertujuan untuk menyusun huruf konsonan Arab mengikut pelat bahasa Melayu bagi tujuan pembelajaran. Manakala objektif kajian ini adalah untuk: (a) Mengenal pasti tahap kefasihan pelat bahasa Melayu menyebut huruf konsonan Arab; dan (b) Menyusun huruf konsonan Arab mengikut kefasihan pelat bahasa Melayu. Kajian ini dijalankan di pusat prasekolah dan responden yang terlibat dalam kajian ini terdiri daripada murid prasekolah berumur enam tahun. Pemilihan responden ini adalah berasaskan mereka adalah peringkat permulaan pembelajaran Bahasa Arab. Kajian ini menggunakan satu set ujian sebutan konsonan Arab berasaskan kaedah al-Khalil. Kaedah sebutan al-Khalil telah digunakan oleh beliau untuk menyusun sebutan Arab dari bunyi rongga rengkung hingga bunyi dua bibir. Hasil ujian dinilai oleh dua penilai yang pakar dalam bidang tajwid dan tarannum. Hasil kajian menunjukkan 12 konsonan berada pada tahap sederhana fasih dan satu konsonan berada pada tahap tidak fasih, manakala selebihnya berada pada tahap fasih. Hasil kajian juga menunjukkan huruf wau [ و ] ialah huruf yang paling tinggi skor sebutan, dan huruf ghain [ غ ] ialah yang paling rendah skor sebutan. Oleh itu, disarankan hasil susunan konsonan Arab dalam kajian ini digunakan untuk tujuan pembelajaran bahasa Arab di sekolah-sekolah di Malaysia.

Katakunci: pembelajaran bahasa Arab, pemerolehan bahasa kedua, huruf konsonan Arab, murid prasekolah, kemahiran membaca.

 

Abstract

The current Arabic alphabetical order [  ا ب ت ث …… ] is not comply with the ‘easy to difficult concept’ for the Malay student in the education theory. For instance, alphabet ‘tha’ [ ث  ] is considered difficult to the Malay student because the alphabet is not exist in the Malay alphabet consonant, whereas this alphabet is in the early part of the Arabic alphabetical order. Therefore, this aims of this study is to rearrange the Arabic consonants according to the Malay accent for learning purposes. The objectives of this study are to: (a) identify the fluency level of Arabic Language consonants; and (b) rearrange the Arabic consonants according to the fluency of Malay accent. This study was carried out at the preschool centers deploying six years old children as the sample. This study selected the six years old children because at this age they just started learning Arabic language. The instrument in this study is a set of pronunciation test based on al-Khalil Method. The pronunciation test was evaluated by two experts in ‘tajwid’ and ‘tarannum’ disciplines. The findings showed 12 consonants were found to be at the moderate level of fluency, and one at the weak level, and the rest at the high level. The findings also showed that the highest mean score is the alphabet [و ], and the lowest score is alphabet [  غ ]. Therefore, this study suggests this identified Arabic alphabetical order to be used in teaching of the pronunciation of Arabic language in Malaysian school.

Keywords: Arabic language learning, second language acquisition, Arabic consonants, preschool children, Arabic language reading skills

full paper: http://www.ukm.my/ppbl/Gema/gemaarchives.html

Nik Mohd Rahimi, Harun Baharudin, Ghazali Yusri, Kamarul Syukri Mat Teh, & Mohamed Amin Embi. (2010). Pembelajaran konsonan Arab mengikut pelat bahasa Melayu. GEMA Online Journal of Language Studies 10(3), 1-14. (SCOPUS)

This entry was posted in artikel jurnal and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s